Vraag aan het administratie- of accountantskantoor;

Zou dit de ideale workflow kunnen zijn?

In de ideale workflow werken zowel de klant als het administratie- of accountantskantoor vanuit dezelfde boekhoud applicatie. De klant verstuurt van daaruit de verkoopfacturen. De inkoopfacturen worden direct naar de boekhoud applicatie verzonden. De directe bankkoppeling zorgt voor de automatische verwerking van de bankmutaties. De btw aangifte wordt vanuit dezelfde applicatie gedaan en dus ook automatisch verwerkt. Verder maak je gebruik van een loon applicatie die een directe koppeling heeft met je boekhoudapplicatie. Net als je rapportage applicatie en je VBP/IB aangifte applicatie. 

 

Image

Maar waarom werkt het dan zelden zo?

Het klink zo mooi en op het plaatje ziet er ook heel logisch uit. Maar in de praktijk kom je deze opzet zelden tegen.

Een paar oorzaken op een rij.

  1. De klant krijgt geen toegang tot de administratie.

Ehhhh, een paar oorzaken, je schrijft er maar één op. Inderdaad, en hoewel het niet zwart of wit is, is dit toch wel de belangrijkste reden waarom het feitelijk sub-optimaal werkt. Natuurlijk kan je nu allerlei zaken benoemen die maken dat het zus en zo ook kan. Of dat de klant het zo wil (heb je wel doorgevraagd?). Maar waar het feitelijk om gaat is dat je de klant op afstand houdt. Het Is niet zijn administratie maar jouw administratie. Waarbij jij de spullen wil het hebben als het jou uitkomt.

Als je betrokken klanten wil, betrek ze dan! Maak optimaal gebruik van de technische mogelijkheden maar doe dit altijd vanuit het perspectief van de klant! 


Wil je daar meer over weten? Neem contact op en ik praat je bij.

Interesse? Laat je gegevens achter en ik bel je.
©NoReJa advies bv - 2022