De mens achter NoReJa advies

In gesprek met Bert Calatz; oprichter en eigenaar van NoReJa advies

Bert Calatz

Waarom deze onderneming?

Ik ben eind 2012 met NoReJa advies begonnen. Organisatieadvies in het algemeen en procesoptimalisatie van het salesproces in het bijzonder. Gericht op de ambitieuze MKB ondernemer. Op een no-nonsense wijze werken naar een schaalbaar en herhaalbaar salesproces. En tot op de dag van vandaag is dat nog steeds onze core business.

NoReJa is een verwijzing naar mijn kinderen: Norah, Renske en Jan-Jelle, maar staat ook voor samenwerking. Want dankzij samenwerking bereik je meer. Samenwerking van mij met u in een no-nonsense aanpak. Maar ook samenwerking van u met uw klant, die betaalt de rekening immers.

 

Procesoptimalisatie van het salesproces; wat mag de klant verwachten?

Wij ondersteunen het MKB in hun groei en ondernemerschap. Ondernemerschap is eigenlijk niets meer dan het oplossen van een probleem voor je klant. Verwacht van ons dat wij u hierin durven te confronteren. NoReJa advies is niet adviseren om het adviseren. In de praktijk blijken veel ondernemers wel te willen groeien, maar leggen zij hiervoor het accent verkeerd. Dat is een gevolg van het feit dat menig ondernemer meer verliefd is op het product of dienst dan op de klant. En tja, liefde maakt blind. Wees streng voor uzelf en handel meer vanuit klantperspectief. 

Hoe verkoopt een product of dienst zich?

Als alle aandacht uitgaat naar je product of dienst dan vergeet je dus de klant. Maar wie betaalt er eigenlijk jouw rekeningen? Wat commercie betreft gaan wij er vaak onterecht van uit dat een product zichzelf wel verkoopt. En als de klant het niet koopt, ligt het aan hen. Maar het heeft natuurlijk veel meer met in actie komen te maken. Want naast een stukje marketing is het 'doen' van sales gewoon erg belangrijk. En dat laatste schiet er nog wel eens bij in. 

Is het hebben van verkooptalent belangrijk?

Commercieel succes heeft altijd met inzet te maken en veel minder met je product of dienst of dat je een talentvol verkoper bent of niet. Het gaat er niet zozeer om wat je 'verkoopt' maar veel meer om hoe je het 'verkoopt'. Voldoende inzet en een strategisch goede uitvoering zijn de basis voor groei.

In formulevorm ziet dat er zo uit:

Talent x Inzet x Strategie = Resultaat
10 x 2 x 2 = 40 (maximaal talent, minimale inzet en strategie)
5 x 5 x 5 = 125 (gemiddeld talent, inzet en strategie)
2 x 10 x 10 = 200 (minimaal talent, maximale inzet en strategie) 

Bij verbetertrajecten ligt de focus dikwijls op het verbeteren van specifieke vaardigheden (talentontwikkeling) en is er weinig tot geen aandacht voor inzet en strategie. Terwijl juist deze laatste twee parameters het verschil maken. Uiteraard gaat deze formule op voor zowel het individu als ook voor een team of een onderneming als geheel.

Onze aanpak is erop gericht om inzet te vergroten (niet harder maar slimmer) en een strategie te ontwikkelen die gericht is op het bereiken van een schaalbaar en herhaalbaar salesproces. 

Image

Het resultaat

Image

Slagen projecten altijd?

Dat is wel ons streven en het lukt ook vrijwel altijd. Voor zowel de klant als voor ons. Simpelweg omdat wij value based werken. Er is dus altijd sprake van een win/win. Waar het ons omgaat is dat het duurzaam is. Niet in de zin dat de klant klant blijft maar juist dat de klant verder kan zonder ons. Dat klinkt bijzonder want zo moeten wij steeds op zoek naar nieuwe klanten, maar wij adviseren nu eenmaal niet om het adviseren. Wij hebben het dan over "tijdelijk nodig maar werken aan zo snel mogelijk overbodig".

Vraag je het de klant, dan zal je zaken horen als "hij houdt je een spiegel voor en dat is soms best confronterend", "als ik iets geleerd heb dan is het wel het sluiten van een deal", "we maken nu minder offertes maar krijgen meer orders!". Als je het ons vraagt prima kritieken.

Kennis kost?

Wij bieden u een systematiek die resultaat garandeert wanneer u deze actief implementeert. Van het resultaat vragen wij een percentage. Daarom bij ons value based pricing.  

Kennis maken?

De snelste manier om te ontdekken of wij waardevol voor elkaar kunnen zijn is door contact op te nemen. De beller is sneller maar mailen kan ook. Dan nemen wij daarna contact op.

Kennis delen!

NoReJa advies is initiatiefnemer van het kennisplatform Business voor Boekhouders. Tips en adviezen voor boekhouder en administratiekantoor over het realiseren van groei.
©NoReJa advies bv - 2018