80% 'kent' klantenwens, slechts 6% van de klanten voelt zich gehoord

Een tevreden klant is de kortste weg naar een volgende klant, dus groei. Dit lijkt een open deur. Toch denken veel administratiekantoren dat hun klant tevreden is, maar weten ze dat in werkelijkheid niet helemaal zeker.

Of een klant tevreden is over een boekhoud- of administratiekantoor? Veel boekhouders nemen aan van wel. Een gevoel gebaseerd op onderbuik KPI’s. De werkelijkheid vertelt een ander verhaal.

Statistieken boekhoudkantoren en klanttevredenheid

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat boekhoud- en administratiekantoren helemaal niet weten hoe tevreden een klant is. Voorbeelden:

  • 8% van de kantoren meet de klanttevredenheid (volgens onderzoek uitgevoerd door ING)
  • 80% meent te weten wat de klant wenst
  • Slechts 6% van de klanten is het hiermee eens

Waarom klanten vertrekken

En daar ligt nou net het probleem, want zetten we deze percentages af tegen andere statistieken, dan tekent zich het volgende beeld af:

  • 48% van de kantoren meent dat klanten vertrekken vanwege de prijs
  • In werkelijkheid geeft 68% van de vertrekkende klanten aan weg te gaan omdat men denkt dat het kantoor niets om hen geeft
  • 70% van de kantoren ervaart een verminderde betalingsmoraal

Al deze percentages zijn toch een indicatie waar kantoren staan en tegelijk waar verbeterkansen liggen. Klanttevredenheid bepaalt zeker het succes van het kantoor. Je kunt alleen maar zorgen dat de klant tevreden is, als je echt geïnteresseerd bent in de klant. Praat over meer dan het inleveren van de bonnetjes en uitkomsten van de administratie. Het is een must.

Neem actie voor meer klanttevredenheid

Heb je ooit met je klant van gedachten gewisseld of jij, zijn of haar probleem oplost? Nee? Durf dan de discussie eens aan en ontdek wat echt leeft bij de klant. Dat creëert zo meer vertrouwen, meer klanttevredenheid en………. meer kansen op omzet.

Wat is nu je volgende stap?

Kennis kost?

Wij bieden u een systematiek die resultaat garandeert wanneer u deze actief implementeert. Van het resultaat vragen wij een percentage. Daarom bij ons value based pricing.  

Kennis maken?

De snelste manier om te ontdekken of wij waardevol voor elkaar kunnen zijn is door contact op te nemen. De beller is sneller maar mailen kan ook. Dan nemen wij daarna contact op.

Kennis delen!

NoReJa advies is initiatiefnemer van het kennisplatform Business voor Boekhouders. Tips en adviezen voor boekhouder en administratiekantoor over het realiseren van groei.
©NoReJa advies bv - 2018