Binden van je klanten? Proactief verrassen helpt

Al jaren neemt het aantal boekhouders en administratiekantoren toe. De reden waarom is irrelevant, de constatering dat het zo is des te meer. Meer kantoren betekent simpelweg meer concurrentie dat bedrijfsadministraties kan verwerken. Hoe stimuleer je dan dat een klant bij je blijft?

Anderzijds neemt het potentieel aan klanten af en daarmee ook de bijbehorende bedrijfsadministraties. Het aantal ingeschreven ondernemingen groeit misschien netto, de samenstelling verandert ook. Wij tellen: een enkele grote speler, een langzaam verdwijnende middenmoot en een juist almaar uitdijende groep zzp'ers.

Waarom zzp’ers de ideale klant zijn

Veel boekhouders en administratiekantoren werken het liefst voor grotere ondernemers als klant. Dat is een verkeerde gedachte. Want juist voor ZZP'ers is het voeren van de administratie niet zo veelomvattend. Juist de eenmanszaken zijn heel rendabel.

Hun boekhouding heeft namelijk 2 voordelen:

  • deze is met weinig inspanning realiseerbaar
  • deze is redelijk eenvoudig overdraagbaar

Dat administratie gemakkelijk overdraagbaar is, komt door toenemende automatisering. Dat geldt voor het overgrote deel van je klanten. Automatisering is ook een bedreiging, het maakt het binden van je klanten belangrijker dan ooit.

Hoe klanten aan je administratiekantoor te binden?

Er zijn verschillende methodes om je klant te binden. Minimale contractduur en lange opzegtermijnen zijn een regelmatig gebruikte methode. Hoe effectief dit ook lijkt, klantonvriendelijk is het zeker.

Beter werkt het als je gewoon waardevol bent voor je klant. Geef ze alle vrijheid om te gaan maar behandel ze zodanig dat ze geen reden hebben om weg te gaan. Geef op het juiste moment de juiste aandacht. Denk altijd vanuit het perspectief van de klant. Waardevol ben je als je de klant proactief en positief verrast.

Proactief?

Proactief zijn binnen de klantrelatie betekent simpelweg dat je met een oplossing komt voordat de klant de vraag stelt. Wil de klant groeien, een investering doen of ziet die een fiscale post over het hoofd? Wees dat voor en verras hem.

In de praktijk zie je dat de kantoren pas in beweging komen als de klant erom vraagt. Reactief dus. De klant is in de lead, jij in uitvoering. Nadeel in zo’n positie ben je dus per definitie een kostenpost. Kom je echter met een waardevol voorstel voordat de klant er zelf om vraagt? Dan is jouw positie veel sterker, en daarmee ook jouw verdienmodel.

Waarmee verras jij straks je klant?

Kennis kost?

Wij bieden u een systematiek die resultaat garandeert wanneer u deze actief implementeert. Van het resultaat vragen wij een percentage. Daarom bij ons value based pricing.  

Kennis maken?

De snelste manier om te ontdekken of wij waardevol voor elkaar kunnen zijn is door contact op te nemen. De beller is sneller maar mailen kan ook. Dan nemen wij daarna contact op.

Kennis delen!

NoReJa advies is initiatiefnemer van het kennisplatform Business voor Boekhouders. Tips en adviezen voor boekhouder en administratiekantoor over het realiseren van groei.
©NoReJa advies bv - 2018