Hoe zit het met E-mailmarketing en de AVG?

In deze blog gaan we dieper in op GDPR en de gevolgen wanneer je gebruik maakt van e-mailmarketing, en dan met name de opt-in. Immers, er worden vaak 'e-mailadressen' gekocht waarvan de herkomst onduidelijk is. Zeker is dat menig ontvanger van de nieuwsbrief nooit expliciet toestemming heeft gegeven om je nieuwsbrief te ontvangen. Naast dat de ontvanger hier minder blij mee zal zijn - wat dus tegen je kan werken - zijn de vrije verzend mogelijkheden middels wetgeving (nog) strakker afgekaderd.

De opt-in dus.

En we starten met een open deur, je mag alleen mensen mailen die daadwerkelijk toestemming (opt-in) hebben gegeven voor het ontvangen van jouw nieuwsbrieven. Logisch en qua regelgeving niks veranderd, maar in de praktijk, zo zal je zelf ook ervaren, echt niet altijd toegepast. Hoe zit dat met jouw kantoor? En dat wetende, waar moet een opt-in nog meer aan voldoen?

We zetten de voor jullie meest relevante op een rij.

  • De opt-in moet vrijwillig gegeven zijn door een actieve handeling.
    Dus een al ingevuld vinkje bij het downloaden van een whitepaper is not done.
  • De opt-in mag geen onderdeel zijn van de algemene voorwaarden.
  • De gegevens moeten rechtmatig, behoorlijk en op transparante wijze zijn verkregen.
    Kort gezegd, zorg gewoon dat duidelijk is waarvoor men zich inschrijft.
  • Voor elk doel moet er apart toestemming worden gegeven.
    Stel, je hebt een nieuwsbrief voor je klanten en een meer algemene nieuwsbrief van de franchise waar je bij bent aangesloten. Voor elk segment apart heb je dan toestemming nodig.
  • De opt-ins moeten geregistreerd worden.
    Je moet dus altijd kunnen aantonen hoe je de opt-in hebt verzameld, zodat de rechtsgeldigheid ervan kan worden bewezen.
  • Bij elk inschrijfformulier moet naar het privacy-statement op de website worden verwezen.
  • Een no-brainer: je mag iemand niet meer mailen wanneer uitgeschreven.
    Best een dingetje vermoed ik. Hoeveel nieuwsbrieven krijg jij nog, ondanks je uitschrijving?
  • Elke commerciële mail moet een uitschrijflink bevatten.
    En uitschrijven moet net zo simpel zijn als het inschrijven indertijd was.  
  • En stuur je een mailing, zorg dan dat aangegeven is waarom de ontvanger deze ontvangt. 

Wellicht ten overvloede maar toch gezegd hebbend, we hebben het hier over commerciële mailings. Transactionele e-mails vanwege een order (bevestiging, factuur enzovoort) mag je natuurlijk altijd sturen. Hoewel…. je mag er dan weer geen commerciële content in plaatsen.

Kort en goed.

Als je aan e-mail marketing doet of als je het overweegt, bedenk dan, een campagne wint aan kracht als je zorgt dat ontvangers expliciet toestemming gaven voor je informatie en deze dus ook verwachten!

Hoe is dat bij jouw kantoor geregeld?

Kennis kost?

Wij bieden u een systematiek die resultaat garandeert wanneer u deze actief implementeert. Van het resultaat vragen wij een percentage. Daarom bij ons value based pricing.  

Kennis maken?

De snelste manier om te ontdekken of wij waardevol voor elkaar kunnen zijn is door contact op te nemen. De beller is sneller maar mailen kan ook. Dan nemen wij daarna contact op.

Kennis delen!

NoReJa advies is initiatiefnemer van het kennisplatform Business voor Boekhouders. Tips en adviezen voor boekhouder en administratiekantoor over het realiseren van groei.
©NoReJa advies bv - 2018