• 070 8918462

Van sporten val je niet af...

...en marketing zorgt niet voor klanten

Het nieuwe jaar dus nieuwe kansen?

Het nieuwe jaar is in aantocht en menigeen zal als goede voornemen hebben om de kerstkilo’s, of zelfs meer dan de kerstkilo’s, er weer vanaf te krijgen. En daarvoor ga je dan lekker sporten, toch!? Sportscholen maken zich dan ook weer op voor een toevloed aan nieuwe klanten. En wetend dat je het waarschijnlijk niet lang volhoudt maakt men de jaarabonnementen zo aantrekkelijk mogelijk. Resultaat, een langere periode aan inkomsten en toch maar beperkt een dienst leveren. Het verdienmodel van sportscholen. Maar hoe komt het toch dat je, na één of twee maanden, het sporten alweer voor gezien houdt?

Waarom jij het niet volhoudt.

De reden is eigenlijk heel simpel. Je doel is kilo’s kwijtraken en daarom ga je sporten. De vergissing is, van sporten val je niet af. Je kunt er fit van worden, je zal je beter kunnen gaan voelen maar je kilo’s raak je er niet zomaar mee kwijt. Sterker nog, menigeen komt er juist van aan. Want stel dat je dat een uurtje gaat hardlopen en daarna als beloning een snicker eet, want je hebt van al dat lopen immers stevige trek gekregen, dan heb je dus niks bereikt. Wat je in één uur tijd eraf hebt gelopen eet je er in een paar minuten weer bij.

Kortom, je legt het accent verkeerd. Wat je wil bereiken en wat je er voor doet fit niet met elkaar. Om maar een woordspeling te gebruiken. Kilo's kwijtraken kan trouwens veel eenvoudiger. Zorg dat er minder calorieën erin dan eruit gaan. Ergo minder eten en vooral gezonder eten is in deze your key to succes.  

Bij klanten werven is het net zo.

Heb jij voor je onderneming een doelstelling als het gaat om het werven van nieuwe klanten? Of ben je daarmee gestopt omdat het toch nooit lukte? Evengoed, waar het omgaat is dat ook bij het werven van nieuwe klanten het accent verkeerd gelegd wordt. Je steek daarbij onevenredig veel tijd, en geld, in zaken die belangrijk lijken maar feitelijk te weinig toevoegen aan het bereiken van je doel. Ik heb het in deze dan over marketing gerelateerde zaken. Je herkend het wel, weer je website restylen, toch weer nieuwe visitekaartjes, folders en/of flyers, een nieuwe sociale media campagne, nog een keer adwords en ja toch ook maar eindeloosblijven netwerken. Maar die klant, die klant die komt helaas niet. Of in ieder geval niet zo vaak als je had gehoopt.

Marketing zorgt niet voor klanten.

Weet dan, marketing zorgt niet voor klanten. Marketing genereert hooguit zichtbaarheid, vindbaarheid, wie weet zelfs een smoel en dat leidt dan tot leads. Niet meer dan dat. Meer marketing kan dus leiden tot meer leads. Maar een lead is nog geen klant. En daar zit hem de kneep.

Het sluiten van de deal!

Marketing kan niet zonder sales. Om van die lead een klant te maken is er gewoon nog inspanning nodig. Sales inspanning. Die bijna klant helpen met zijn of haar aankoopbeslissing. Het laatste stukje van het proces. Het sluiten van de deal. Daar is de meeste winst te behalen en daar laat je de kansen liggen.

Kortom, wil jij je groeidoelstelling dit keer wel bereiken verleg dan je accent eens van marketing naar sales. Naar het sluiten van de deal. Naar het vragen om de order. Naar minder offertes maar meer deals. Your key to succes!

Hoe pak jij dat aan?

Kennis kost?

Wat kost het? Bij menig acquisitiegesprek één van de eerste vragen. Maar wat het kost is niet zo relevant, wat het oplevert des te meer. Daarom bij ons value based pricing.  

Kennis maken?

De snelste manier om te ontdekken of wij waardevol voor elkaar kunnen zijn is door contact op te nemen. De beller is sneller maar mailen kan ook. Dan nemen wij daarna contact op.

Kennis delen!

NoReJa advies is initiatiefnemer van het kennisplatform Business voor Boekhouders. Tips en adviezen voor boekhouder en administratiekantoor over het realiseren van groei.
©NoReJa advies bv - 2018