• 070 8918462

Ik zoek een boekhouder....

...want het is tijd om over te stappen!?

Is jouw waardepropositie afhankelijk van een overstapseizoen?

Als het om binnenhalen van nieuwe klanten gaat, dan menen veel accountants- en administratiekantoren dat er zoiets is als een overstapseizoen. In het 4e kwartaal maken ze potentiële klanten warm met de verwachting dat men nog voor het eind van het jaar overstapt. Zo niet? Dan gebeurt dat toch zeker wel in het 1e kwartaal van het nieuwe jaar.

Waarom overstappen?

Dat er meer bewging in de markt is zo rond november, december en januari staat wel vast. Niet in de laatste plaats omdat je als kantoor ineens actief wordt (stel je het effect eens voor als je altijd actief zou zijn?). Evengoed, is het strategisch gezien een slimme zet om in seizoenen te denken want waarom zou men nu ineens overstappen?

Jouw value proposition.

In de praktijk zie dat kantoren toch vooral opzoek zijn naar klanten die elders ontevreden zijn. Dat is nog te billijken echter luister dan wel goed waar men eigenlijk ontevreden over is. Niet zelden is het signaal want men geeft prijs gerelateerd echter is het probleem meer aandacht gerelateerd. Als jouw oplossing dan is om hetzelfde te leveren maar tegen een lagere prijs, dan win je misschien voor de korte termijn een klant maar los je dan ook de ontevredenheid op. Neen, driewerf neen. Dus wat gebeurt er volgende seizoen?

Hoe zorg je voor klantenbinding na het overstapseizoen?

Het doen van proposities tijdens het overstapseizoen kent dus wel kansen, maar ook bedreigingen. Wat maakt dat zo’n overstap tijdens zo’n seizoen zo vrijblijvend is?

Twee overdenkingen:

  1. Overstappers zijn minder tevreden (of zelfs ontevreden) over de huidige accountant of administratiekantoor. Zij durven een overstap wel aan. Maar besef dan dat jou dit volgend jaar ook kan overkomen, als je in de klantbeleving niet het verschil maakt. Welk probleem ga jij wel oplossen!?
  2. Als je aanbod de klant echt helpt zal deze altijd op je aanbod ingaan. Ongeacht de tijd van het jaar. Een scherp aanbod waarin de klant zich geholpen voelt, is tijdloos.

Kortom, een goede waarde propositie is onafhankelijk van een overstapseizoen.

Hoe is jouw value proposition naar de klant toe?

Merk je dus dat klanten na een jaar weer overstappen? Vind je het uberhaupt lastig om klanten te behouden of te krijgen? Denk je dat mensen overstappen vanwege je tariefstelling? Dat hoeft dus echt niet zo te zijn.

Laat ons jou helpen jouw aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Hierdoor blijven al jouw klanten altijd gemotiveerd om met je in zee te gaan. Heb je vragen over goede waardeproposities? Schroom niet en neem contact op.

Kennis kost?

Wat kost het? Bij menig acquisitiegesprek één van de eerste vragen. Maar wat het kost is niet zo relevant, wat het oplevert des te meer. Daarom bij ons value based pricing.  

Kennis maken?

De snelste manier om te ontdekken of wij waardevol voor elkaar kunnen zijn is door contact op te nemen. De beller is sneller maar mailen kan ook. Dan nemen wij daarna contact op.

Kennis delen!

NoReJa advies is initiatiefnemer van het kennisplatform Business voor Boekhouders. Tips en adviezen voor boekhouder en administratiekantoor over het realiseren van groei.
©NoReJa advies bv - 2018