• 070 8918462

Beginnen met netwerken...

...of drink je voor de gezelligheid een bakkie troost?

Netwerken is meer dan koffie drinken!

Uiteindelijk wil je gewoon klanten. Maar hoe kom je nu in contact met in potentie nieuwe klanten? Er zijn vele wegen die naar Rome de klant leiden en netwerken is er daar één van. En op zeker dat je dan ook wel eens een netwerkevent, bitterballenborrel of een open coffee hebt bezocht, toch?

Je wisselt vervolgens visitekaartjes met enkele medegasten uit en krijgt hierop het verzoek om een bakkie koffie te doen. Uiteraard vrijblijvend en met het idee elkaar beter te leren kennen en om te achterhalen of je wat voor elkaar kan betekenen. Nooit gehad? Natuurlijk wel, en waarschijnlijks zelfs dikwijls. Echter in de praktijk leveren al die bakkies koffie vrij weinig op.

Netwerkbijeenkomsten zijn te vrijblijvend.

De crux zit hem in de vrijblijvendheid van dit soort verzoeken. En als ondernemer heb je helemaal geen tijd voor vrijblijvendheid. Je wil klanten blij maken, waarde toevoegen. Alles wat je doet wat niets bijdraagt aan dat doel is eigenlijk tijd- en geldverspilling. Stoppen dus met al die ‘vrijblijvende elkaar beter leren kennen gesprekjes’.

Niet meer netwerken dan?

Maar zal je denken, hoe kom ik dan aan leads of zelfs klanten? Netwerken is natuurlijk een prima methode, maar doe het visie en focus! Zo mag ik aannemen dat jij als ondernemer heel goed weet wat je toegevoegde waarde is, welk probleem jij voor je klant oplost. En ook weet jij heel goed waar je klant te vinden is en hoe deze te bereiken is. Of begint het hier al een beetje te wringen?

Voorbereiden is key.

Als je naar een netwerkbijeenkomst gaat bereid je dan voor. Wie verwacht je dat er komen, is het je doelgroep of kennen ze je doelgroep. Maak een lijstje met wie je gesproken wil hebben en zorg dan dat je al zaken weet van deze persoon. Het gaat om aandacht en oprechte interesse. Dan kan je tijdens een eerste ontmoeting veel meer van je gesprekspartner te weten komen. Dat helpt je in te schatten of een toekomstig koffieleutje echt zinvol is.

Moraal van dit verhaal.

  • Hou je van klanten dan bereid je je voor.
  • Hou je van koffie dan ga je op de bonnefooi.

Kennis kost?

Wat kost het? Bij menig acquisitiegesprek één van de eerste vragen. Maar wat het kost is niet zo relevant, wat het oplevert des te meer. Daarom bij ons value based pricing.  

Kennis maken?

De snelste manier om te ontdekken of wij waardevol voor elkaar kunnen zijn is door contact op te nemen. De beller is sneller maar mailen kan ook. Dan nemen wij daarna contact op.

Kennis delen!

NoReJa advies is initiatiefnemer van het kennisplatform Business voor Boekhouders. Tips en adviezen voor boekhouder en administratiekantoor over het realiseren van groei.
©NoReJa advies bv - 2018